Kosmetyki dla mężczyzn

Stereotyp faceta, który jako kosmetyku używa tylko szamponu do włosów, dezodorantu i żelu pod prysznic odchodzi do przeszłości, chociaż i do zakupu tych produktów trzeba było stosować reklamy pokazujące drwali rąbiących drewno, żołnierza na polu walki czy sportowca wyczynowego…

Ile drzew musiało zostać wyciętych, ilu wojowników zginąć w okopach i ile rekordów światowych trzeba było pobić, by pokazać, że facet ma prawo do porównywania i wyboru kosmetyków.

 

Rozwój rynku kosmetyków dla mężczyzn

Edukacja i większe przyzwolenie społeczne o dbanie o siebie zmienia podejście do pielęgnacji i powoduje potrzebę nowych produktów dla nowych klientów jakimi są mężczyźni. Jeśli przyjmiemy, że mężczyzn jest mniej więcej tyle co kobiet, zobaczmy jaki to jest duży potencjalny rynek dla firm produkujących kosmetyki.

 

Postępowo, ale czy na pewno…

Już starożytni Egipcjanie dbali o swoje ciało. Stosowali pastylki odświeżające oddech, dezodoranty, pastę do zębów. Połączenie aloesu z tłuszczami roślinnymi stało się podstawą do wielu współczesnych kosmetyków do pielęgnacji włosów. Nawet zmarłych chowano wraz z pełnym zestawem do kosmetyków. Więc czy na pewno przez cały czas idziemy do przodu z postępem?

 

Trochę statystyk…

Najczęściej w codziennej pielęgnacji mężczyźni używają: żelów i pianek do golenia, preparatów po goleniu. Obecnie panuje trend zapuszczania brody powodujący spadek ich sprzedaży. Mężczyźni golą również inne części ciała. Rośnie zainteresowanie kategorią body shaving.

 

Procent mężczyzn kupujących kosmetyki w poszczególnych kategoriach:

56% mycie włosów/ciała

53% dezodoranty

44% perfumy

33% kremy do twarzy

Źródło: Mobile Institute dla Zew for men, 2015

 

Gdy zapytano mężczyzn, w jaki sposób dbają o zdrowie, 49% odpowiedziało, że żyje bez nałogów, 31% zdrowo się odżywia, 25% chodzi na siłownię, 29% chodzi do fryzjera a 18% korzysta z kosmetyków.

 

Duży wpływ na dobór kosmetyków przez mężczyzn mają kobiety.

Dotyczy to sytuacji wspólnego kupowania kosmetyków. Gdy tylko para wspólnie odnajdzie męski kosmetyk będący odpowiednikiem kobiecego, który potajemnie już na nim przetestowali, napis „for men” daje ukojenie w przyzwoleniu społecznym na dokonanie tego zakupu.

 

Barber shop

Stylizacja męskich włosów przestałą być postrzegana jako niemęska, a na dodatek dochodzi dbanie o brodę z użyciem olejków, past, wosków i szczotek.

 

Mężczyzna w drogerii – konsument z oczekiwaniami czy nieśmiały odbiorca, o którego nie warto zadbać i można mu wcisnąć niewyszukane produkty?

Coraz mniej facetów używa danych szamponów tylko dlatego, że leżą w łazience. Mężczyźni wyrażają na portalach społecznościowych swoje potrzeby pielęgnacyjne i pomysły na nowe preparaty. Dotyczy to również kremów o ukierunkowanym działaniu. Niestety, oferta kosmetyków dla mężczyzn w drogeriach nadal stanowi wybranych kilka półek z niewielką liczbą kosmetyków. Chyba najbardziej rozwinęły się dezodoranty. Chociaż ich zapach dają wiele do życzenia i czasem kojarzą się z chemią gospodarczą...

Potrzebę rynku mężczyzn zauważyliśmy w naszej Akademii Home SPA. Gdy zaczęliśmy mówić o tym, jak warto jest poznać metody wykonywania własnych pełnowartościowych kosmetyków na podstawie znanych i bezpiecznych składników, odzywały się nie tylko kobiety, ale również mężczyźni. Interesują ich konkrety: substancje aktywne, szczegóły receptur i osiągnięcie efektu.

Pan robiący na warsztatach kosmetycznych Akademii home SPA kostki peelingujące, krem czy mydło zapachowe to widok standardowy. Można to porównać do rynku restauracyjnego, gdzie Panowie często jako dobrzy kucharze znają dużo dobrych przepisów i umieją przyprawiać potrawy. Dobrze gdyby mężczyźni byli zaangażowani w opracowywanie kosmetyków na swoje potrzeby. Kształtowali rynek nie ulegając marketingowym trendom. No to śmiało do dzieła...